Då och nu


Bilder från havet i Karlskrona

Det här skrev jag en gång då jag gick runt i min f.d stad
som ett farväl innan jag reste till min nya hemort långt bort.

*************
Jag såg fjäderlätta höstlöv
skapa rörelser i luften
likt flyttfåglar på sin färd
till varmare land

Jag såg havet ännu öppet och fritt
ligga silverblankt vid kajkant
jag såg svaghet i solens
spretiga trötta strålar
lysa ner över den alltmer kalla marken
där den försiktigt banade väg
mot asfalts grå trottoar
kantad av septemberlöv

Jag såg sorgsna grenverk
i sin nakenhet
när några höstlöv föll
ett ensamt nuddade min jackärm
där jag betraktade
dess skådespel från höstens
alltmer skiftande färgton

Jag kände också den lite kyliga
vind mot mitt ansikte
rönnbär som lyste röda
såg en aning frusna ut
som om dom ville söka skydd
innanför min jacka
innan jag fortsatte
min vandring genom dagen

Innan jag vände åter såg jag ännu en gång
utöver havet och bebyggelsen runtomkring
och mindes en tid från en svunnen epok

Var det vinden som bildade tåren på kinden
eller var det alla minnen
som plötsligt blev överväldigande.

Endast vinden vet!


©Erika.F
Livet består av många farväl!

********************




3 kommentarer:

  1. Börje Kjellstrand17 mars 2015 21:29:00 CET

    Ett mycket vackert och sorgset farväl till din gamla hemstad du beskriver med dom här orden Erika.Man får en kansla av både saknad och hopp när man läser dessa rader som du präntat här.,,,vackra foton och vackert skrivet av dej !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Saknad från en svunnen tid, en tid så fjärran från hur det ser ut idag i vårt samhälle. Sådant är en saknad. På första bilden till vänster (syns inte) finns min forna arbetsplats en arbetsplats som kom att inbringa enormt mycket i alla avseenden. Mentaliteten då var något jag alltid kommer att värdesätta minnas, det som finns idag i mångt och mycket hade det då inte hunnit bli.

      Radera
  2. Börje Kjellstrand18 mars 2015 14:43:00 CET

    Håller med dej,förr visste folk vad ordet empati betydde,man hjälpte varandra,idag tycker jag att det är egoismen som styr det mesta här i samhället.Det var en helt annan gemenskap mellan människor förr i tiden.

    SvaraRadera

Kommentar är alltid roligt att få. Tack på förhand ni som skriver just en sådan.